مردم عاشق چسباندن اعداد روی چیزها هستند (معمولاً برای مقایسه و تقابل آنها با موارد مشابه). وب سایت ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند: خود شما به عنوان مدیر سایت و وب مستر علاقه ندارید وب سایت خود را با یک رقیب مقایسه کنید؟ یکی از معروفترین معیارهایی که به مردم اجازه می دهد دقیقاً این کار را انجام دهند رتبه الکسا است. رتبه الکسا یعنی: "چگونگی عملکرد یک وب سایت نسبت به سایر رقبا در طول سه ماه گذشته" (به نقل از وب سایت رسمی alexa.com)  - که خود جای بحث دارد، و باید متوجه شویم "چگونگی عملکرد یک وب سایت..." در این تعریف به چه معنی است ؟! 

تاریخچه رتبه الکسا

الکسا که در سال 1996 تأسیس شد یک شرکت تابعه مستقر در کالیفرنیا وابسته به آمازون است که متخصص در تهیه داده های ترافیک تجاری وبسایت‌ها است که از طریق نوار ابزارهای مختلف و افزونه های مرورگرهای وب جمع آوری شده است. برخی از قابل توجه ترین فعالیت های قبلی الکسا شامل تهیه یک بانک اطلاعاتی است که پایه و اساس ایجاد ماشین Wayback و ایجاد امکانات جستجوی مختلف (که اکنون عمدتا متوقف شده) است. با این حال ، موردی که احتمالاً آنها را بیشتر می شناسیم ، "رتبه الکسا" است - معیاری که به منظور محبوبیت وب سایت ها را بر اساس "چگونگی عملکرد یک وب سایت در طی 3 ماه گذشته" رتبه بندی می کند.

 

رتبه الکسا چگونه اندازه گیری می شود؟

با توجه به صفحه رسمی وب سایت الکسا، داده ها با استفاده از "ترکیبی" از میانگین بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه سایت و تعداد تخمینی صفحات بازدید شده از سایت در طی 3 ماه گذشته اندازه گیری می شود. بنابرین سایتی با بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و بازدید از صفحاتش به عنوان رتبه 1 الکسا رتبه بندی می شود. داده ها از زیر مجموعه ای از کاربران اینترنت با استفاده از یکی از 25000 افزونه مرورگر برای گوگل کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و ... جمع آوری می شود. سپس الگوریتمی برای "تصحیح" احتمالی ترافیک های مختلف و تلاش برای جبران بازدیدکنندگانی که در جامعه آماری اندازه گیری شده الکسا قرار ندارند  تدوین می کند.

 

چگونه می توانم رتبه الکسا وب سایت خود را مشاهده کنم؟

حداقل این قسمت بسیار ساده است: به سادگی به بخش آنالیز رتبه وبسایت رسمی الکسا بروید ، نام کامل دامنه خود را تایپ کنید و Run Analysis را بزنید! علاوه بر این، پیمایش کردن در صفحه نتایج آنالیز،متریک های جالب دیگری مانند نرخ پرش (Bounce Rate)، بازدید روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده، زمان روزانه سپری شده توسط هر کاربر در سایت و درصد بازدید از موتور های جستجو و همچنین جمعیت های  آماری مختلف و لیستی از سایت هایی که به وبسایت پیوند یا لینک داده اند را نمایش می دهد.

 

آیا رتبه های الکسا معیار مهمی هستند؟

برای اکثر صاحبان سایت، "چگونگی عملکرد یک وب سایت" بسیار مهم است، با این حال ، هنگام ارزیابی وب سایت خود توصیه ما به شما این است که در تصمیم گیری ها و برای قضاوت در مورد وبسایت خود به جای ربته الکسا بر روی اطلاعات Google Analytics سرمایه گذاری کنید. با این وجود، وقتی به سایت های رقیب نگاه می کنید، به سرعت به رتبه Alexa خود نگاهی بیندازید تا در میدان رقابت از رقیب خود عقب نمانید.