چگونه میتوانید رتبه الکسا خودرا را بهبود دهید؟  این متریک برای شما و کسب و کار شما یک معیار مهم است. به عنوان یک معیار عمومی، مشتریان، سرمایه گذاران، شرکا و ... رتبه Alexa Rank شما را جستجو می کنند و رتبه الکسا راهی برای ارزیابی ارزش کسب و کار تلقی می شود. بنابرین، پیشرفت در رتبه الکسا مستقیما اعتبار کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

رتبه الکسا یک معیار منحصر بفرد است که خلاصه ای از عملکرد سایت شما یا رقیب شما را نسبت به سایر سایت های وب ارائه می دهد. اگر روی آن تمرکز نکنید، بی شک تمام تلاش خود را برای به حداکثر رساندن ارزش و اعتبار کسب و کار خود انجام نداده اید چراکه قدرت سایت شما در دنیای وب در قالب رتبه الکسا سایت شما ترجمه می شود.

اما قبل از این که به سراغ روش ها و راهنمای بهبود رتبه Alexa Rank برویم، باید یک گام به عقب برداریم و رتبه الکسا و سازوکار رتبه دهی آن را درک کنیم. پس از آشنایی کامل با مفهوم آن می توانیم آن را بهتر و بهتر کنیم.

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا تخمینی از میزان محبوبیت سایت شما نسبت به سایر رقبا و یا حتی سایر وبسایت هاست. رتبه Alexa پاسخ به این سوال است: عملکرد وبسایت من در مقایسه با تمام سایت های دیگر چگونه است؟ توجه داشته باشید از آنجا که الکسا رنک یک معیار نسبی است، رتبه سایت شما نه تنها وابسته به ترافیک سایت خود شماست، بلکه به تغییرات در ترافیک سایر سایت ها نیز بستگی دارد.

 

الکسا چگونه اطلاعات خود را دریافت می کند؟

الکسا دارای یک مخزن ترافیک عظیم است که میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان را تشکیل می دهد. بر اساس داده های این جامعه آماری، الکسا تعداد بازدیدکنندگان تمامی سایت های اینترنتی را برآورد می کند. این یک محاسبه پیچیده است که شامل اصلاح پیش فرض ها و نیز شناسایی و حذف ترافیک جعلی و ... است. 

 

Alexa Rank چگونه محاسبه می شود؟

الکسا بصورت روزانه بازدیدکنندگان روزانه و صفحات نمایش داده شده در هر سایت در بازه زمانی سه ماه قبل برآورد می کند. سایتی که ترکیبی از بیشترین بازدیدکننده و نمایش صفحه در 3 ماه گذشته را داشته باشد رتبه اول را خواهد داشت. رتبه سایت با کمترین رتبه حدود 30 میلیون است. اگر هیچ کس در پانل اندازه گیری ما در 3 ماه گذشته از یک سایت بازدید نکرده باشد، هیچ رتبه ای برای آن سایت در الکسا وجود نخواهد داشت.

 

تعداد بازدیدکنندگان سایت چه تاثیری بر رتبه الکسا دارد؟

نمودار تعداد بازدیدکنندگان در مقابل رتبه الکسا چیزی شبیه نمودار زیر است:

 

رابطه تعداد بازدیدکننده و رتبه الکسا

در یک سر این نمودار Google.com قرار دارد که تعداد زیادی بازدید کننده را به خود جلب می کند و با توجه به دارا بودن بیشترین بازدیدکننده، رتبه 1 الکسا را از آن خود کرده است. سایت هایی مانند xyzwebsite.com که در دامنه نمودار قرار گرفته اند، نسبت به گوگل ترافیک بسیار کمتری دریافت می کنند. اما نکته مهم این است که به دلیل شکل توزیع ترافیک، تغییرات بسیار کوچک در تعداد بازدیدکنندگان سایت هایی که در دامنه قرار گرفته اند منجر به تغییر شدیدتری در رتبه آن ها می شود.

تغییر کوچک در ترافیک و تغییر شدید در رتبه

چگونه رتبه الکسای سایت خود را دقیق تر بسنجیم؟

برای رتبه بندی دقیق الکسا، شما می توانید معیارهای سایت خود را در الکسا تایید کنید. ترافیک سایت هایی با معیارهای تایید شده (certified metrics)،  مستقیما توسط الکسا اندازه گیری می شود، و نه براساس اطلاعات از جامعه آماری الکسا. گواهی معیارهای سایت شما رتبه دقیقتری را ارائه می دهد، اما لزوما این رتبه بهتر نیست! این گواهینامه مزایای دیگری هم دارد که رتبه بندی دقیق تر یکی از آنها است.

 

بنابراین، چگونه می توانید رتبه الکسای بهتری را بدست بیاورید؟

چندین تاکتیک وجود دارد که به بهبود رتبه الکسا شما کمک خواهد کرد:

تولید مطالب جذاب و منحصربفرد و غیر کپی

تولید محتوایی که به طور مرتب به روزرسانی می شود و ارزش واقعی برای مخاطبان شما را فراهم می کند در بهبود رتبه الکسای سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. محتوایی که این ویژگی ها را نداشته باشد، باعث جذب مخاطبان وفادار نمی شود. وقتی خوانندگان منابع ارزشمند و آموزنده پیدا می کنند در شبکه های خود آن را به اشتراک می گذارند (لینک سازی)، بازدید کنندگان جدیدی را معرفی می کنند که به طور بالقوه به مشتریان تبدیل می شوند. همچنین محتوای با کیفیت توسط موتورهای جستجو مانند گوگل پاداش داده می شود.

 

از سایت های مرتبط لینک های بیشتری بگیرید

اگر از سایت ها مرتبط لینک گرفته باشید، ترافیک دریافتی به عنوان لینک های ورودی یا inbound links شناخته می شود و موتورهای جستجو می توانند موضوع کسب و کار شما را تشخیص دهند و همچنین اعتماد و کیفیت سایت شما در نظر آن ها افزایش می یابد. به عبارت دیگر، لینک های ورودی معتبر (از سایت هایی که عملکرد خوبی دارند) اعتبار سایت شما را افزایش می دهد. این تاکتیک باید با تولید محتوای جذاب و جذاب پشتیبانی شود.

 

پیدا کردن کلمات کلیدی که ترافیک مرتبط با کسب و کار را به سایت های رقیب شما هدایت می کنند

این کلمات کلیدی را پیدا کنید و وبسایت خود را با توجه به این کلمات بهینه کنید. در واقع پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای یک کسب و کار به شما این امکان را می دهد که با زبان مشتریان خود اشنا شوید و محتوای سایت خود را با این زبان انطباق دهید.

 

کشف استراتژی بازاریابی رقبای خود و به کارگیری آن

کشف استراتژی های بازاریابی رقبا به شما دید وسیع تری از اکوسیستم کسب و کارتان می دهد و کمک می کند تصمیم های کسب  و کاری عاقلانه تری بگیرید و اینگونه به شکلی مثبت باعث پیشرفت کسب و کار خود شوید.

 

منبع: کاهش رتبه الکسا