کاهش رتبه الکسا متاثر از عوامل مختلفی است و برای بسیاری از وبمستران کاری دشوار است. برخی توانایی بالقوه ای برای کسب رتبه های زیر صد هزار الکسا را دارند، اما در اکثر مواقع بهبود رتبه الکسا برای مدیران سایت ها و صاحبان کسب و کار های آنلاین بسیار دشوار است.

اما چگونه باید رتبه الکسای وب سایت و یا وبلاگ خود را به سرعت کاهش دهیم؟ آیا روش های خاصی برایکاهش رتبه الکسا برای یک وب سایت یا وبلاگ وجود دارد؟ آیا ما می توانیم رتبه وب سایت یا وبلاگ خود را در الکسا بهبود دهیم؟

 در این مطلب موثرترین روش های کاهش رتبه الکسا در رتبه بندی های الکسا را به شما ارائه می دهیم. پس اگر شما هم قصد کاهش رتبه الکسا را دارید و به دنبال راه کارهای آن هستید، به شما پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

اما قبل از بررسی عوامل موثر و معرفی روش هایی برای بهبود رتبه، فرض کنید رتبه الکسای شما قانونی بوده و دستکاری نشده است. در این صورت می توان فواید بی نظیری از این رتبه پایین انتظار داشت:

می توانید تراکنش های بیشتری داشته باشید. مردم بیشتر به شما اعتماد می کنند و تعداد زیادی بلاگر در سایت شما پست میهمان خواهند گذاشت.
سایت شما به عنوان منبع استفاده می شود و بسیار کپی می گردد. ربات های بسیاری هنگام کپی کردن محتوا از سایت های مختلف به کار می افتند و ترافیک تولید می کنند. اکثر اوقات با استفاده از این روش می توان لینک های جدید بدست آورد. چون این سایت های کپی شده معمولاً دامین آتوریتی پایینی دارند، سایت شما با جریمه های محتوای تکراری آسیب نخواهد دید.
شما می توانید پارامترهای جذاب دیگری در صفحه رتبه الکسا مشاهده کنید از جمله آمارگیری بر اساس جنسیت، تحصیلات و مکان.

قبل از پرداختن به روش های کاهش الکسا بیایید با هم مروری بر تاریخچه الکسا و طرز کار آن داشته باشیم:

رتبه الکسا چیست و چرا مهم است

مردم عاشق چسباندن اعداد روی چیزها هستند (معمولاً برای مقایسه و تقابل آنها با موارد مشابه). وب سایت ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند: خود شما به عنوان مدیر سایت و وب مستر علاقه ندارید وب سایت خود را با یک رقیب مقایسه کنید؟ یکی از معروفترین معیارهایی که به مردم اجازه می دهد دقیقاً این کار را انجام دهند رتبه الکسا است. رتبه الکسا یعنی: "چگونگی عملکرد یک وب سایت نسبت به سایر رقبا در طول سه ماه گذشته" (به نقل از وب سایت رسمی alexa.com)  - که خود جای بحث دارد، و باید متوجه شویم "چگونگی عملکرد یک وب سایت..." در این تعریف به چه معنی است ؟! 

تاریخچه رتبه الکسا

الکسا که در سال 1996 تأسیس شد یک شرکت تابعه مستقر در کالیفرنیا وابسته به آمازون است که متخصص در تهیه داده های ترافیک تجاری وبسایت‌ها است که از طریق نوار ابزارهای مختلف و افزونه های مرورگرهای وب جمع آوری شده است. برخی از قابل توجه ترین فعالیت های قبلی الکسا شامل تهیه یک بانک اطلاعاتی است که پایه و اساس ایجاد ماشین Wayback و ایجاد امکانات جستجوی مختلف (که اکنون عمدتا متوقف شده) است. با این حال ، موردی که احتمالاً آنها را بیشتر می شناسیم ، "رتبه الکسا" است - معیاری که به منظور محبوبیت وب سایت ها را بر اساس "چگونگی عملکرد یک وب سایت در طی 3 ماه گذشته" رتبه بندی می کند.

 

رتبه الکسا چگونه اندازه گیری می شود؟

با توجه به صفحه رسمی وب سایت الکسا، داده ها با استفاده از "ترکیبی" از میانگین بازدیدکنندگان منحصر به فرد روزانه سایت و تعداد تخمینی صفحات بازدید شده از سایت در طی 3 ماه گذشته اندازه گیری می شود. بنابرین سایتی با بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان منحصر به فرد و بازدید از صفحاتش به عنوان رتبه 1 الکسا رتبه بندی می شود. داده ها از زیر مجموعه ای از کاربران اینترنت با استفاده از یکی از 25000 افزونه مرورگر برای گوگل کروم، فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و ... جمع آوری می شود. سپس الگوریتمی برای "تصحیح" احتمالی ترافیک های مختلف و تلاش برای جبران بازدیدکنندگانی که در جامعه آماری اندازه گیری شده الکسا قرار ندارند  تدوین می کند.

 

چگونه می توانم رتبه الکسا وب سایت خود را مشاهده کنم؟

حداقل این قسمت بسیار ساده است: به سادگی به بخش آنالیز رتبه وبسایت رسمی الکسا بروید ، نام کامل دامنه خود را تایپ کنید و Run Analysis را بزنید! علاوه بر این، پیمایش کردن در صفحه نتایج آنالیز،متریک های جالب دیگری مانند نرخ پرش (Bounce Rate)، بازدید روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده، زمان روزانه سپری شده توسط هر کاربر در سایت و درصد بازدید از موتور های جستجو و همچنین جمعیت های  آماری مختلف و لیستی از سایت هایی که به وبسایت پیوند یا لینک داده اند را نمایش می دهد.

 

آیا رتبه های الکسا معیار مهمی هستند؟

برای اکثر صاحبان سایت، "چگونگی عملکرد یک وب سایت" بسیار مهم است، با این حال ، هنگام ارزیابی وب سایت خود توصیه ما به شما این است که در تصمیم گیری ها و برای قضاوت در مورد وبسایت خود به جای ربته الکسا بر روی اطلاعات Google Analytics سرمایه گذاری کنید. با این وجود، وقتی به سایت های رقیب نگاه می کنید، به سرعت به رتبه Alexa خود نگاهی بیندازید تا در میدان رقابت از رقیب خود عقب نمانید.

 

شما به کمک روش هایی می توانید رتبه الکسای سایت خود را کاهش دهید.

 

موثرترین روش های کاهش رتبه الکسا (5 روش اصلی و موثر)

بالا بردن ترافیک سایت

ترافیک، مهم ترین مولفه تاثیرگذار در کاهش رنک الکسا می باشد. برای مخاطبان نوشته ها و مقاله های مفید و جذاب بنویسید، اگر بازدیدگنندگان شما اطلاعات ارزشمند و جدیدی را از سایت شما دریافت کنند، منتظر محتواهای آینده شما خواهند بود و در آبنده دوباره به سایت شما مراجعه خواهند کرد. پس افزایش ترافیک سایت اصلی ترین و مهمترین روش برای بهبود رتبه الکسا است و این دقیقا روشی که تیم الکساتل برای کاهش رتبه الکسای مشتریان خود استفاده می کند. البته نحوه ارسال ترافیک به گونه ای که تاثیرات منفی روی Bounce rate،  Time on Site  و  Daily Pageviews نداشته باشد می بایست به کمک روش هایی نوینی انجام شود تا متریک های سایت بهبود پیدا کنند. همچنین یکی از دغدغه های مشتریان، ظاهر شدن آپ استریم سایت های ارسال کننده ترافیک در قسمت آپ استریم سایت الکسا است که این مورد نیز توسط تیم ما مرتفع شده است.

 

لینک سازی و سئو

همان طور که قبلا اشاره شد اصلی ترین عامل کاهش رتبه الکسا افزایش بازدید و ترافیک یک سایت است چراکه الکسا در واقع آمارگیر بازدید ها و معیاری برای رتبه بندی سایت ها بر اساس بازدید آنهاست. حال سئو و لینک سازی بصورت غیرمستقیم روی رتبه الکسای سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. اما چگونه؟ زمانی که شما لینک سازی صحیح و مرتبط چه بصورت داخلی و چه بصورت خارجی انجام دهید و همچنین در کنار این موارد سئو داخلی و خارجی را روی سایت خود اعمال کنید، ترافیک ورودی گوگل شما افزایش می یاید. افزایش ورودی گوگل که به واسطه سئو اتفاق افتاده، بازدید و ترافیک سایت شما را افزایش می دهد و اینگونه آمارگیر الکسا که ابزاری جهت رتبه بندی سایت هاست، با بالاتر رفتن ترافیک سایت شما، رنک بهتری برای سایت شما درنظر خواهد گرفت. پس بطور خلاصه، سئو و لینکسازی ترافیک ورودی موتورهای جستجو به سایت شما را افزایش می دهد و افزایش ترافیک نیز موجب کاهش رتبه الکسای سایت شما می شود.

 

 اشتراک گذاری مطالب

به اشتراک گذاشتن مطالب سایت به خصوص در شبکه های اجتماعی موجب سرازیر شدن ترافیک از سمت شبکه های اجتماعی به سمت سایت شما شده و طبیعتا الکسا شما را کاهش می دهد.

 

 ثبت وب سایت در الکسا

با مراجعه به سایت alexa.com  و ساخت یک حساب کاربری وب سایت خود را ثبت کنید تا الکسا وب سایت شما را تایید کند.

همچنین با پرداخت هزینه $19.99 بصورت ماهانه (اغلب موارد پرداخت هزینه فقط یک ماه کافی خواهد بود) و انتخاب Certified Alexa Rank برای سایت خود و قرار دادن کد الکسا، این سیستم آماری بسیار دقیق تر می تواند یازدید های سایت شما را ثبت کند و اینگونه اثرات تلاش های شما برای کاهش الکسا چندین برابر خواهد شد. در رابطه با این گواهی نامه الکسا از پشتبانی ما کمک بخواهید.

 

 تبلیغات

با تبلیغ سایت خود در سایت ها و سایر منابع اینترنتی و هدایت بازدیدکنندگان به سایت خود رتبه الکسای شما کاهش می یاید. البته این روش هزینه بسیار بالاتری نسبت به متد کاهش رتبه الکسا با ارسال ترافیک بهینه شده توسط تیم ما خواهد داشت. اما تفاوت روش تبلیغات و روش بهبود الکسای تیم الکساتل در هزینه است . مثلا هزینه رسیدن به رتبه الکسای زیر 1000 با روش تبلیغات حداقل 20 تا 30 برابر روشی است که ما در الکساتل جهت بهبود رتبه الکسای مشتریان خود استفاده می کنیم.

 

برگرفته از مقالات:

کاهش رتبه الکسا

بهبود رتبه الکسا

Alexa Rank Boost Up

Alexa Rank Resources